تهران ، خ ولیعصر، روبروی پارک ملت، پلاک ۲۶۱۷، ساختمان داستو، ط ۵، و ۲۲

علی تارات / دسته‌بندی نشده / بررسی چند سیستمی، قلبی-کلیوی بیماری پست کووید-۱۹
۲ دقیقه

بررسی چند سیستمی، قلبی-کلیوی بیماری پست کووید-۱۹

آنچه می خوانید...

خلاصه

پاتوفیزیولوژی و مسیر سندرم پست کووید ۲۰۱۹ نامشخص است. برای روشن شدن درگیری چند سیستمی، ما یک مطالعه کوهورت آینده نگر را شامل بیمارانی که با COVID-19 در بیمارستان بستری شده بودند انجام دادیم (شناسه ClinicalTrials.gov NCT04403607). طی این مطالعه بیومارکرهای سریال خون، الکتروکاردیوگرافی دیجیتال و نتایج گزارش شده توسط بیمار در بیمارستان و در ۲۸ تا ۶۰ روز پس از ترخیص زمانی که تصویربرداری چند سیستمی با استفاده از توموگرافی کامپیوتری قفسه سینه با آنژیوگرافی ریوی و کرونری و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی قلبی-کلیوی عمل آمد. نتایج بالینی طولانی‌مدت با استفاده از پرونده الکترونیک سلامت ارزیابی شد. در مقایسه با گروه کنترل (n = ۲۹)، در ۲۸ تا ۶۰ روز پس از ترخیص، افراد مبتلا به COVID-19 (n = ۱۵۹؛ میانگین سنی، ۵۵ سال؛ ۴۳% زن) شواهد پایداری از درگیری قلبی-کلیه و فعال شدن مسیر هموستاز داشتند.  احتمال ایجاد میوکاردیت در ۲۱ بیمار (۱۳%) “بسیار محتمل”، در ۶۵ بیمار (۴۱%) “محتمل”، در ۵۶ بیمار (۳۵%) “بعید” و در ۱۷ نفر (۱۱%) “عدم وجود” بود. در بررسی ۲۸ تا ۶۰ روز پس از ترخیص بیماران نتایج زیر حاصل شد:

کیفیت زندگی مرتبط با سلامت بدتر (امتیاز EQ-5D-5L 0.77 (0.23) در مقابل ۰.۸۷ (۰.۲۰))

 اضطراب و افسردگی (PHQ-4 نمره کل ۳.۵۹ (۳.۷۱) در مقابل ۱.۲۸ (۲.۶۷))

 ظرفیت ورزش هوازی منعکس شده توسط حداکثر استفاده از اکسیژن پیش بینی شده (۲۰.۰ (۷.۶) در مقابل ۲۹.۵ (۸.۰) ml/kg/min) (همه P <0.01) .

 در طول پیگیری (میانگین، ۴۵۰ روز)، ۲۴ بیمار (۱۵%) و دو نفر از گروه کنترل (۷%) فوت کردند یا مجدداً در بیمارستان بستری شدند و ۱۰۸ (۶۸%) بیمار و هفت (۲۶%) نفر از گروه کنترل مراقبت های ثانویه سرپایی دریافت کردند (P = ۰.۰۱۷). مسیر بیماری بیماران پس از بستری شدن در بیمارستان با COVID-19 شامل ناهنجاری های چند سیستمی و اختلالاتی است که می تواند منجر به افزایش قابل توجه تقاضا برای خدمات مراقبت های بهداشتی در آینده شود.

متن کامل مقاله را میتوانید در فایل PDF زیر مطالعه کنید

دکتر علی تارات

اکسیژن و اوزون درمانگر (متخصص طب هایپرباریک)
- دانش آموخته دکترای حرفه ای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز
- دانش آموخته طب هایپر باریک تحت نظر دانشگاه اکسفورد در دانشگاه عالی پزشکی سنگاپور SGH 
- نویسنده ی دو کتاب با عناوین" اصول طب غواصی" و" مبانی طب هایپرباریک " 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *