تهران ، خ ولیعصر، روبروی پارک ملت، پلاک ۲۶۱۷، ساختمان داستو، ط ۵، و ۲۲

علی تارات / مقالات فارسی Long covid / رتینوپاتی یک طرفه Purtscher-like پس از کووید-۱۹
۴ دقیقه

رتینوپاتی یک طرفه Purtscher-like پس از کووید-۱۹

آنچه می خوانید...

این مطالعه گزارشی است از یک بیمار که در اثر فعالیت ویروس کرونا دچار نوعی آسیب به شبکیه چشم تحت عنوان Purtscher  Like Retinopathy شده است که به دنبال آن دچار اختلال بینایی شده است.

خلاصه مقاله بصورت کیس ریپورت

یک مرد 32 ساله که هیچ بیماری سیستمیک شناخته شده قبلی‌ای نداشت، 2 هفته پس از بهبودی از عفونت شدید کووید-۱۹، با رتینوپاتی یک طرفه Purtscher-like در چشم چپ خود مراجعه کرد. معاینه فوندوس نواحی سفید داخل شبکیه و تعداد کمی لکه cotton wool  را نشان داد. یافته‌های تصویربرداری چندوجهی با انسداد آمبولیک مویرگ‌ها که در رتینوپاتیPurtscher-like  دیده می‌شود، سازگار بود. این مورد تأثیر فعال‌سازی آبشار انعقادی مربوط به ویروس را نشان می‌دهد که منجر به میکروواسکولوپاتی یک‌طرفه در بیمار ما شده است. این کیس به طیف اختلالات رتینوپاتی در COVID-19 می افزاید و نشان میدهد که استراتژی های غربالگری شبکیه باید برای بیمارانی که از عفونت شدید COVID-19 رنج می برند یا در حال بهبودی هستند ایجاد شود.

در سال سوم همه‌گیری نیز  تظاهرات چشمی COVID-19 همچنان در حال گسترش است. طیف علایم چشم اولیه کووید-۱۹ ورم ملتحمه ولکه های گاه به گاه cotton wool بود. اما اکنون رتینوپاتی COVID-19 مرتبط با تغییرات میکروواسکولار یک طیف شناخته شده است. علتاختلالاتی چون‌ انسداد عروق و آمبولی  به فعال شدن مسیر ای کمپلمان نسبت داده شده‌اند که باعث افزایش تشکیل لخته و تغییر مقاومت دربستر عروقی می‌شود که منجر به  حالت پیش الته بی و تجمع پلاکتی می‌شود. این به نوبه خود منجر به میکرو ترومبوز و انفارکتوس می شود  مشاهده شده است که رتینوپاتی COVID-19 در بیمارانی که از پنومونی شدید COVID-19 رنج می برند بیشتر است. مطالعه SERPICO  ارتباط مستقیم شدت COVID-19با قطر ورید شبکیه را گزارش کرد.

ما یک مورد رتینوپاتی یک طرفه پورتچرمانند را در یک مرد 32 ساله، 2 هفته پس از درمان پنومونی شدید ناشی از  کووید-۱۹ گزارش می‌کنیم که به خاطر آن تحت مراقبت ویژه بود. این کیس به طیف رتینوپاتی COVID-19 می افزاید و بر ارتباط بین عفونت های شدید COVID-19 و طیفانسداد عروق شبکیه تاکید دارد.

نتیجه

از زمان شروع همه‌گیری، گستره ی بیماری‌های چشمی پس از کووید-۱۹ در حال افزایش است. در ابتدا تصور می شد که این بیماری خوش خیم باشد، اما بعداً به عنوان یک بیماری بالقوه تهدید کننده بینایی ظاهر شد که منجر به نابینایی و مثله شدن نیز می شود. این مورد اهمیت غربالگری شبکیه و نیاز برآورده نشده برای ایجاد پروتکل های غربالگری شبکیه را به ویژه در افراد مبتلا به بیماری متوسط تا شدید برجسته می کند.

متن کامل مقاله را میتوانید در فایل PDF زیر مطالعه کنید

دکتر علی تارات

اکسیژن و اوزون درمانگر (متخصص طب هایپرباریک)
- دانش آموخته دکترای حرفه ای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز
- دانش آموخته طب هایپر باریک تحت نظر دانشگاه اکسفورد در دانشگاه عالی پزشکی سنگاپور SGH 
- نویسنده ی دو کتاب با عناوین" اصول طب غواصی" و" مبانی طب هایپرباریک " 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *