تهران ، خ ولیعصر، روبروی پارک ملت، پلاک ۲۶۱۷، ساختمان داستو، ط ۵، و ۲۲

علی تارات / مقالات فارسی مکانیزم اوزون / روش های درمانی با استفاده از اوزون ( ازون – اوزن – ازن) – اکسیژن به همراه پرسش و پاسخ این روش درمانی
۱۹ دقیقه
درمان-با-اوزون-درمانی-به-روش-سالین

روش های درمانی با استفاده از اوزون ( ازون – اوزن – ازن) – اکسیژن به همراه پرسش و پاسخ این روش درمانی

آنچه می خوانید...

Bio-Oxidative Therapy

درمان-با-اوزون-درمانی-به-روش-سالین

روش های درمانی با استفاده از اکسیژن

مصوب وزارت درمان روسیه

اگر چه این روش از اوایل دهه ۱۹۶۰ برای حدود ده میلیون بیمار در اروپا استفاده شده است، اما استفاده پزشکی درمانی اوزون و پراکسید هیدروژن (که تحت عنوان “روش های درمانی بیو-اکسیداتیو” شناخته می شوند) عمدتا برای آمریکای شمالی امری ناشناخته بوده است. در اروپا، طرفداران این روش این احساس را دارند که با استفاده از این رویکرد می توانند به حل و فصل بحران بهداشت ایالات متحده به عنوان یک روش درمانی مناسب، ارزان و موثر برای طیف گسترده ای از بیماری ها – از جمله کاندیدا، سرطان، مشکلات قلبی و عفونت های مرتبط با  HIV بپردازند. با این حال، پزشکانی که تلاش کرده اند از این روش های درمانی در این کشور بهره ببرند، اغلب توسط جوامع پزشکی محلی مورد سرزنش و تهدید قرار می گیرند و با احتمال لغو مجوز خود مواجه هستند. در نتیجه، سالانه صدها بیمار مجبور به جستجو پزشکانی در آلمان، روسیه و حتی کوبا هستند که در انجا این روش های درمانی به عنوان بخشی از جریان اصلی پزشکی پذیرفته شده است. دیگران نیز ده ها هزار دلار خرج می کنند تا روش اوزون درمانی را از پزشکان بدون مجوز در اینجا و خارج از کشور که پروتکل های مربوطه را نادیده می گیرند دریافت کنند. بسیاری از افراد نیز زندگی خود را در فقر و ناامیدی به پایان می رسانند.

اما حقیقت روش های درمانی بیو اکسیداتیو از چه قرار است؟ آیا آنها به عنوان بحرانی برای سلامتی ما مطرح هستند و یا اوزون و پراکسید هیدروژن تاثیر و حتی خطری برای سلامتی ما ندارند؟ و علیرغم موفقیت بالینی برای مدت چند دهه، چرا این موارد به صورت “تجربی” در نظر گرفته شده و توسط FDA مورد تایید قرار نگرفته اند؟ در صفحات ذیل، به بررسی برخی از سوالات عمده در مورد درمان های بیو اکسیداتیو و نقش آنها را در مراقبت از سلامت انسان می پزدازیم.

سوال: روش های درمانی بیو اکسیداتیو دقیقا کدام روش ها هستند؟

پاسخ: روش های درمانی زیست اکسید کننده شامل تزریق مقدار کمی اوزون و پراکسید هیدروژن به بدن به منظور پیشگیری و درمان بیماری می باشد. از اوایل دهه ۱۹۶۰ پزشکان مجاز در آلمان از روش اوزون درمانی استفاده می کردند، در حالی که درمان پراکسید هیدروژن در ایالات متحده در درجه اول توسط دکتر C.H. Farr، نامزدی جایزه نوبل سال ۱۹۹۳ در پزشکی، توسعه پیدا کرده است.

سوال: اساس علمی روش های درمانی زیست اکسید کننده چیست؟

پاسخ: فلسفه درمان های زیستی اکسید کننده ساده می باشد. استفاده از پراکسید هیدروژن و اوزون در پزشکی بر اساس این باور است که تجمع سموم در بدن به طور معمول توسط فرایند اکسیداسیون سوزانده می شود، که در این فرایند ماده به علت اثر اکسیژن بر روی آن از لحاظ شیمیایی تغییر می کند. اکسیداسیون موجب تجزیه سموم به دی اکسید کربن و آب می شود و آنها را از بدن حذف می کند. با این حال، اگر سیستم اکسیژن بدن (به علت فقدان ورزش، آلودگی محیطی، رژیم غذایی ضعیف، سیگار کشیدن یا تنفس نامناسب) ضعیف یا اسیب پذیر باشد، بدن ما نمی تواند آنها را به اندازه کافی از بین ببرد و واکنش سمی رخ می دهد. در موارد جزئی، ایجاد سم می تواند منجر به بروز خستگی شود، در حالی که در زمان مزمن شدن اکسیداسیون ضعیف طیف گسترده ای از بیماری ها بروز می کند.

سوال: آیا این روش ها به عنوان روش های درمانی “جدید” در نظر گرفته می شوند؟

پاسخ: اگرچه تا به حال تعداد کمی از ما در مورد آنها شنیده ایم، اما درمان زیستی اکسید کننده برای مدت زمان طولانی مورد استفاده بوده است. این روش ها از بیش از یک قرن قبل توسط پزشکان اروپایی به طور بالینی مورد استفاده قرار گرفته و برای اولین بار گزارش ان توسط دکتر  T.H. Oliver در نشریه پزشکی بریتانیایی لنست در سال ۱۹۲۰ ارائه شده است. [۱] از آن زمان، این روش ها در مراکز عمده تحقیقات پزشکی در سراسر جهان از جمله دانشگاه بیلور، دانشگاه ییل، دانشگاه کالیفرنیا (لس آنجلس) و دانشگاه هاروارد در ایالات متحده، و همچنین در دانشکده های پزشکی و آزمایشگاه های بزرگ بریتانیا، آلمان، ایتالیا، روسیه، کانادا، ژاپن و کوبا مورد مطالعه بوده است. در حال حاضر در هر ماه بین پنجاه و صد مقاله علمی درباره اثرات شیمیایی و بیولوژیکی اوزون و پراکسید هیدروژن منتشر می شود.

سوال: عملکرد انها چگونه می باشد؟

پاسخ: درمان های زیستی اکسید کننده جهت بدن اشکال فعال اکسیژن خوراکی، داخل وریدی و یا جذب از طریق پوست استفاده می شود. هنگامی که وارد بدن می شوند، پراکسید هیدروژن یا اوزون به زیر گونه های مختلف اکسیژن تبدیل می شود که با ویروس ها و میکروب های بی هوازی (یعنی ویروس ها و میکروب هایی که توانایی زندگی بدون هوا را دارند، و نیز سلول های بافتی که دارای بیماری یا کمبود هستند) تماس پیدا می کنند این سلول ها را اکسیداسیون می کنند و در عین حال سلول های سالم را ترک می کنند. هنگامی که بدن با این اشکال خاص اکسیژن اشباع می شود، به حالت خلوصی می رسد که در آن میکروارگانیسم های بیماری از بین می روند، در حالی که سمیت اصلی آن اکسید شده و حذف می شود.

به گفته Frank Shallenberger، M.D، که در زمینه شناسایی بیماران مبتلا به ایدز با پروتکل جامع از جمله اوزن ( ازون – اوزون – ازن) ، شناخته شده ترین فرد می باشد، درمان های زیستی اکسید کننده بدن انسان را از طریق روش های ذیل تحت تاثیر قرار می دهد:

۱. آنها تولید گلبول های سفید را که جهت مبارزه با عفونت ضروری هستند تحریک می کنند.

۲. اوزون و پراکسید هیدروژن خاصیت ضد ویروسی دارند.

۳. آنها باعث افزایش انسداد اکسیژن و هموگلوبین می شوند، بنابراین موجب افزایش گردش اکسیژن از خون به سلول ها می شوند.

۴. اوزون و پراکسید هیدروژن ضد نئوپلاستی هستند به این معنی که رشد بافت های جدید مانند تومور را مهار می کنند.

۵. آنها مواد پتروشیمیایی را اکسید و تخریب می کنند.

۶. آنها باعث افزایش غلظت غشاء گلبول قرمز می شوند، بنابراین انعطاف پذیری و کارآیی آنها افزایش می یابد.

۷. روش های درمانی زیستی اکسید کننده موجب تولید افزایش اینترفرون و فاکتور تومور ناباروری می شوند که بدن از انها جهت مبارزه با عفونت ها و سرطان ها استفاده می کند.

۸. آنها کارایی سیستم آنزیم آنتی اکسیدان را افزایش می دهند که این امر موجب انقباض رادیکال های آزاد در بدن می شود.

۹. آنها چرخه اسید سیتریک را تسریع می کنند که این مورد چرخه اصلی برای آزاد سازی انرژی از قندها می باشد. لذا این روند متابولیسم اصلی را تحریک می کند. همچنین پروتئین ها، کربوهیدرات ها و چربی ها را به عنوان انرژی مصرف می کند.

۱۰. درمان های زیستی اکسید کننده باعث افزایش اکسیژن بافتی می شود، در نتیجه بهبودی بیمار را در پی دارد. [۲]

سوال: پراکسید هیدروژن دقیقا چیست و چگونه از ان در درمان استفاده می شود؟

پاسخ: پراکسید هیدروژن (H202) از دو اتم هیدروژن و دو اتم اکسیژن تشکیل شده است. پراکسید هیدروژن یک اکسید کننده قوی می باشد که باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها را از بین می برد. اکثر ما از  محلول ۳٪ پراکسید هیدروژن برای ضد عفونی کردن خارجی زخم استفاده کرده ایم. غلظت های بیشتر پراکسید هیدروژن به طور گسترده ای در صنایع کشاورزی، غذایی و شیمیایی به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده، تصفیه کننده آب و سفید کننده استفاده می شود. همچنین یک عنصر رایج در پاک کننده های لنز تماسی، قطره چشم و دهان شویه می باشد.

پراکسید هیدروژن در تمام فرایندهای حیاتی زندگی دخیل بوده و باید برای عملکرد سیستم ایمنی بدن مناسب باشد. سلول هایی از بدن که با عفونت مبارزه می کنند (با عنوان گرانولوسیت ها شناخته می شوند) پراکسید هیدروژن را به عنوان اولین خط دفاعی در برابر ارگانیسم های مهاجم مانند انگل ها، ویروس ها، باکتری ها و مخمرها تولید می کنند. همچنین برای متابولیسم پروتئین، کربوهیدرات ها، چربی ها، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز است. پراکسید هیدروژن به عنوان یک تنظیم کننده هورمونی برای تولید استروژن، پروژسترون و تیروکسین در بدن ضروری می باشد؛ همچنین به تنظیم قند خون و تولید انرژی در سلول ها کمک می کند. پراکسید هیدروژن برای مدت زمان طولانی از نظر پزشکی به عنوان یک ضد عفونی کننده و اکسید کننده مورد استفاده بوده است، اما اخیرا این موضوع به رسمیت شناخته شده است که این ماده می تواند با موفقیت در درمان انواع مختلف بیماری های انسانی با حداقل عوارض جانبی مورد استفاده واقع شود.

در شایع ترین شکل پراکسید هیدروژن درمانی که توسط پزشکان مورد استفاده قرار می گیرد، مقدار کمی از پروکسید هیدروژنی ۳۰ درصد را به آب تصفیه شده اضافه می کند و یک قطره داخل وریدی از ان را استعمال می کنند. با این حال، برخی از افراد مایل به اضافه کردن یک فنجان پراکسید هیدروژنی ۳۵٪ به یک وان حمام آب گرم هستند؛ پراکسید هیدروژن در حالی که فرد در داخل وان قرار دارد از طریق پوست به بدن جذب می شود. بعضی افراد نیز یک لیوان آب را که چندین قطره از مواد غذایی و یا واکنشگر پراکسید هیدروژن به ان اضافه شده است می خورند. اگرچه بهبود سلامتی با استعمال این روش گزارش شده است، پزشکانی مانند دکتر فر معتقدند که مصرف پراکسید هیدروژن خوراکی می تواند اثر خورندگی روی معده و روده کوچک داشته باشد و لذا استفاده از آن توصیه نمی شود. [۳]

سوال : درباره اوزون وضعیت چگونه است؟ چگونه از نظر پزشکی مورد استفاده واقع می شود؟

پاسخ: اوزون (O3) دارای شکلی تقویت شده از اکسیژن با الکترون های اضافی می باشد. این ماده لایه ای محافظ در اطراف سیاره تشکیل می دهد، اما زمانی که با هیدروکربن هایی (مانند دی اکسید کربن) و اکسید نیتروژن ایجاد شده در خروجی کاخانجات خودرو سازی و دیگر کارخانجات مخلوط می شود به یک آلاینده تبدیل می شود. از آنجا که دانشمندان بر روی اثرات منفی استنشاق اوزون تمرکز کرده اند، جنبه های دارویی گاز به صورت داخل وریدی یا جذب پوست به طور گسترده ای نادیده گرفته شده است.

از آنجا که اوزون به عنوان یک ماده ضد باکتری و ضد قارچ در اواسط ۱۸۰۰ شناخته شده است، برای اولین بار جهت تصفیه آب آشامیدنی در برخی از شهرهای اروپایی استفاده شد. امروزه بیش از ۲۰۰۰ شهرداری در سراسر جهان – از جمله مونترال، پاریس، لس آنجلس و مسکو – آب آشامیدنی خود را با اوزون تصفیه می کنند. با این حال، اوزون تا سال ۱۹۱۵ از نظر پزشکی مورد استفاده قرار نگرفته بود تا اینکه زمانی که در طول جنگ جهانی اول، در آلمان آن را یک ماده ضد عفونی کننده زخم ها و بیماری های پوستی مورد استفاده قرار دادند. بعدها مشخص شد که اوزون از طریق غشای ویروس ها، مخمر ها، باکتری ها و سلول های بافت غیرطبیعی توانایی انفجار سوراخ ها را داراست و بدین ترتیب می تواند انها را از بین ببرد.

در دهه ۱۹۳۰ اوزون کانون توجه تحقیقات قابل ملاحظه ای در آلمان بود که از آن برای درمان بیماران مبتلا به اختلالات التهابی روده، کولیت اولسراتیو، بیماری کرون و اسهال باکتری مزمن استفاده می شد.

چهار روش اصلی برای مدیریت اوزون درمانی عبارتند از:

۱. استفاده از داروهای آرام بخش که تقریبا شامل حذف نیمی از پینت خون بیمار، اضافه کردن اوزون و اکسیژن به خون و تزریق خون به بیمار می باشد.

۲. انسداد رکتوم، که در آن اوزون و اکسیژن به عنوان انمای رکتوم استفاده می شود و سپس مخلوط ازون / اکسیژن از طریق روده بزرگ جذب می شود.

۳. “بسته بندی” ازن، که شامل داشتن یک کیسه هوادهی در اطراف محل مورد نظر است. مخلوطی از اوزون و اکسیژن به داخل کیسه پمپ می شود و از طریق پوست جذب می شود.

۴. همچنین اوزون به شکل خارجی در قالب روغن زیتون اوزونه و یا روغن آفتابگردان اوزونه استفاده می شود.

سوال: چه نوع بیماری هایی را می توان با اوزن (ازون – اوزون – ازن) و پراکسید هیدروژن درمان نمود؟

پاسخ: روش های درمانی زیستی اکسید کننده طیف گسترده ای از کاربردهای پزشکی را شامل می شوند. طبق گفته سازمان بین المللی روش های زیستی اکسید کننده (IBOMF)، یک سازمان مستقر در اوکلاهما که به تحقیق و آموزش در مورد این درمان اختصاص یافته است، شرایط و بیماری های زیر با اوزون و پراکسید هیدروژن در سطوح مختلف با موفقیت درمان شده است:

بیماری های قلب و عروق خونی

• بیماری عروقی محیطی (گردش خون ضعیف)

• بیماری عروق مغزی (سکته مغزی و از دست دادن حافظه)

• بیماری قلبی عروقی (بیماری قلبی)

• اسپاسم کرونر (آنژین)

• آریتمی قلبی (ضربان قلب نامنظم)

• گانگرن (از انگشتان دست و پا)

• بیماری رینود (“انگشت سفید”)

• آرتریت موقت (التهاب قاعدگی موقت)

• سردردهای عروقی و خوشه ای

بیماری های ریوی

• بیماری ریوی مزمن انسدادی (COPD)

• Emphysema

• آسم

• برونشکتازی (انسداد برونکوس یا برونش)

• Pneumocystis carinii (پنومونی مرتبط با PCP یا AIDS)

• برونشیت مزمن

بیماری های عفونی

• آنفلوانزا

• تبخال (shingles)

• تبخال (fever blister)

• کاندیدیاسیس مزمن سیستمیک (کاندیدا)

• ویروس اپستین بار (سندرم خستگی مزمن)

• عفونت های مرتبط با HIV

• عفونت های حاد و مزمن ویروسی

• عفونتهای مکرر باکتریایی بدون پاسخ

• عفونت های انگلی

اختلالات ایمنی

• اسکلروزیس مولتیپل

• آرتریت روماتوئید

• دیابت نوع II

• واکنش های حساسیتی (محیطی و واکنش های کلی)

سایر بیماری ها

• بیماری پارکینسون

• بیماری آلزایمر

• سندرم درد مزمن (بنا به علل متعدد)

• درد کارسینوم متاستاتیک

• سرطان خون و غدد لنفاوی [۴]

سوال: آیا این مطلب درست است که اوزون موجب درمان ایدز می شود؟

پاسخ: شواهد رو به رشدی وجود دارد که اوزون (و همچنین پراکسید هیدروژن، از آنجا که اوزون در بدن به پراکسید هیدروژن تبدیل می شود) می تواند ویروس های حاوی لیپید را در خارج و درون بدن از جمله هپاتیت، اپستین-بار، سرطان ، تبخال، ویروس سیتومگالو و ویروس HIV از بین ببرد. نتایج مطالعاتی که توسط نیروهای مسلح کانادایی انجام گرفته و در مجله پزشکی کانادایی منتشر شده است نشان داد که اوزون باعث از بین رفتن ویروس HIV، ویروس هپاتیت و ویروس تبخال و سایر عوامل مضر در انتقال خون می شود. نویسنده مقاله افزود: “استفاده سیستمیک اوزون در درمان ایدز نه تنها می تواند باعث کاهش بار ویروسی شود، بلکه احتمالا سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند. ” [۵] اگر چه یک مطالعه مرتبط با آن در مورد بیماران ایدز ثابت نشده است، Cmdr. Michael Shannon ، MD، یکی از هماهنگ کننده های مطالعه، نوشت: “از نظر منافع، سه بیمار (از ۱۰ داوطلب) که در اولین آزمایش شیمی درمانی پاسخی نگرفته بودند، پس از گذشت چهار سال از درمان، با تعداد CD4 بالغ بر دویست هنوز زنده هستند. از لحاظ تئوری این بیماران باید در طی یک سال پس از درمان دچار ایدز می شدند.” [۶] در چندین درمانگاه در آلمان، بیماران مبتلا به ایدز با موفقیت با انواع مختلف درمان های اوزون، از جمله تزریق واکنش رکتوم، بسته بندی کردن ازن، و هماهنگی خودکار درمان شدند.

درمان های بیو اکسید کننده می تواند به عنوان بخش مهمی از درمان جامع جهت مشکلات مرتبط با اچ آی وی، از جمله کاهش دهنده تعداد سلول های T، عفونت های فرصت طلب و اسهال مربوط به ایدز مدنظر باشد. دن یکی از این موارد بود. ازمایش ویروس اچ آی وی وی مثبت تشخیص داده شد و تعداد سلول های T وی به کمتر از ۶۰۰ کاهش یافته بود. پس از گذشت تنها یک ماه از اوزون درمانی به عنوان بخشی از پروتکل شامل مکمل های ویتامین، ترکیبات ضد ویروسی و پاکسازی روده، تعداد سلول های T وی به ۹۰۰ افزایش یافته و گره های لنفاوی متورم شده برای اولین بار کاهش یافت.

اگر چه موارد دیگری از بهبود بیماری ایدز پس از استعمال منظم اوزون درمانی وجود دارد (و چند مورد مستند از افراد مبتلا به +HIV  به وضعیت بهHIV-  بازگشته اند) اما نباید اوزون و پراکسید هیدروژن به عنوان “گلوله جادویی” در برابر اچ آی وی و ایدز قلمداد شود.

به گفته Frank Shallenberger ، MD، “اوزون درمانی به عنوان یک واسط سیستم ایمنی بدن در قبال ایدز عمل می کند و در این زمینه بسیار موثر، ایمن، ارزان و در دسترس می باشد. درمان مناسب برای ایدز را باید در مداخله های اولیه (یعنی تعداد CD4 > 300)، ازوون و همچنین سایر درمان های تقویت کننده سیستم ایمنی جستجو نمود. پاکسازی روده ها به دلیل وجود عوارض ایمنی تومورهای انگلی برتری دارد.

دکتر Silvia Menendez، یکی از بنیان گذاران بخش اوزون درمانی کوبا (بخشی از مرکز معتبر ملی تحقیقات علمی در هاوانا)، پیشنهاد می کند که اوزون پس از انتقال ویروس و قبل از اینکه به سیستم لنفاوی و مغز استخوان نفوذ پیدا کند، عملکرد بهتری دارد.   پیامدهای شخصی، اقتصادی و اجتماعی این امکان را نمی توان دست کم گرفت.

سوال: آیا این درمان ها ایمن هستند؟

پاسخ: اگرچه اوزون و پراکسید هیدروژن در حالت خالص بسیار سمی هستند، اما در صورت رقیق شدن در سطوح درمانی برای استفاده در پزشکی، هر دوی انها ایمن خواهند بود. در صورت تجویز مقادیر توسط یک متخصص واجد شرایط، احتمال تجدید نظر در مصرف داروهای بیوواکسید کننده بسیار کم است. به عنوان مثال، یک مطالعه آلمانی در مورد ۳۸۴۷۷۵ بیمار از جهت عوارض جانبی ناخواسته برای بیش از پنج میلیون مورد اوزون درمانی نشان می داد که میزان عوارض جانبی ناخالص تنها ۰.۰۰۰۰۰۵ جهت هر کاربرد بود. این رقم بسیار پایین تر از سایر انواع درمان پزشکی می باشد. [۸]

این مورد برآورد شده است که بیش از ده میلیون نفر (که در درجه اول در آلمان، روسیه و کوبا هستند) در طول ۷۰ سال گذشته درمان های بیو اکسیداسیون را جهت درمان بیش از ۵۰ بیماری مختلف دریافت نموده اند. همانطور که قبلا ذکر شد، این بیماری ها شامل بیماری های قلبی و عروق خونی، بیماری های ریوی ، بیماری های عفونی و اختلالات مربوط به ایمنی هستند. در بعضی موارد، درمان های زیستی اکسید کننده به تنهایی اداره می شوند، در حالی که در بعضی از موارد، علاوه بر روش های پزشکی سنتی (مانند جراحی یا شیمی درمانی) و یا به عنوان مکمل جهت شیوه های بهداشتی جایگزین مانند درمان با مگا ویتامین، طب سوزنی و یا داروهای گیاهی استفاده می شوند.

سوال: اگر این درمان ها خیلی خوب هستند، پس چرا آنها در کانادا و ایالات متحده بیشتر مورد استفاده قرار نمی گیرند؟

پاسخ: علیرغم این واقعیت که ایمن بودن و اثر بخشی درمان با هر دو روش اوزون و پراکسید هیدروژن در آزمایشات بالینی (و در استعمال بالینی منظم) در آلمان، اتریش، کوبا، مکزیک، ایتالیا و روسیه ثابت شده است، تعداد بسیار کمی از مردم در مورد درمان های زیستی اکسید کننده در ایالات متحده و کانادا مطالبی را شنیده اند. اگرچه حدود ۱۵ هزار نفر از پزشکان اروپایی به طور قانونی از روشهای زیست اکسید کننده بهره می برند، تعداد پزشکانی که از این درمان در آمریکای شمالی استفاده می کنند کمتر از ۵۰۰ نفر است. این امر تا حدی ناشی از این واقعیت است که اطلاعات مربوط به درمان با اوزون و پراکسید هیدروژن در دانشکده های پزشکی ارائه نشده است، و دانشجویان صرفا در مورد آنها مطالبی را یاد نمی گیرند. علاوه بر این، استقرار پزشکی (و به ویژه هیئت های پزشکی استانی و دولتی) اغلب پزشکان مجاز را از استفاده از آنها در تجویز پزشکی خود منع کرده و یا از آن جلوگیری می کنند. برخی از آنها مانند دکتر Robert Atkins، MD، نویسنده کتاب مشهور “انقلاب رژیم غذایی” دکتر Atkins ، با داشتن مجوز درمان با پراکسید هیدروژن و یا اوزون، مجوزهای خود را به خطر انداخته اند چرا که در این راستا درمانگاه ها بسته شده و تجویز کنندگان ان به حبس در زندان تهدید شده اند.

سوال: چرا استقرار پزشکی در مورد این درمان ها بسیار متداول است؟

پاسخ: دلیل اصلی این مورد کمبود توجه نسبت به درمان های زیستی اکسید کننده از این قرار است که اوزون و پراکسید هیدروژن موارد غیر قابل ثبتی بوده و ساخت و استفاده از انها بسیار ارزان می باشد. در آلمان، روسیه و کوبا، پزشکان موفق به درمان بسیاری از بیماری های جدی و مزمن (از جمله سرطان و بیماری های قلبی) بدون انجام عمل جراحی گران قیمت شده اند. هزینه خالص مواد برای درمان خودکار یا تزریق پراکسید هیدروژن پزشکی کمتر از ۱۰ دلار است. گرچه پزشکان باید هزینه ارائه پزشکی و استفاده از دفاتر و تجهیزات خود را نیز دریافت نمایند، درمان های زیستی اکسید کننده که در محیط پزشکی انجام می گیرد،  به ویژه برای بیماران مبتلا به بیماری های مزمن و مخرب تا ۵۰ درصد کمتر از درمان های سنتی می باشد. درمان های خود مراقبتی توسط خود بیمار – در حالی که توصیه نمی شود – می تواند به مراتب هزینه کمتری در پی داشته باشد. به همین دلایل، اوزون و پراکسید هیدروژن تهدیدی برای ادامه مداخله در مراکز پزشکی ذیل می باشد: صنایع دارویی، مراکز پزشکی و پزشکانی که به ارائه داروهای گران قیمت، روش های پزشکی پیچیده و اقامت طولانی مدت در بیمارستان می پردازند.

سوال: اما چرا سازمان هایی مانند FDA و بهداشت و رفاه کانادا آزمایشات بالینی جهت این درمان ها را توصیه نمی کنند؟

پاسخ: از آنجا که سازمان های بهداشت دولتی اغلب تحت تاثیر صنایع داروسازی و لابی های پزشکی قرار دارند، انجام تحقیقات عینی و توسعه پروتکل های موثر برای درمان زیستی اکسید کننده امری دشوار می باشد. با این حال، دولت کانادا نشان داده است که نسبت به موسسات دولتی آمریکا مانند FDA یا NIH تمایل بیشتری برای بررسی این درمان ها دارد. با این حال، همانند  American press، رسانه های کانادایی نیز به طور عمده یافته های مهم اوزون که می تواند اچ آی وی، هپاتیت و ویروس تبخال را به طور کامل حذف کند نادیده گرفته اند.

سوال: روند آتی درمان های زیست اکسید کننده چیست؟

پاسخ: پس از بررسی آزمایشگاه و شواهد بالینی در خصوص استفاده از اوزون و پراکسید هیدروژن، گزارش اخیر موسسه ملی بهداشت (NIH) در مورد سیستم های پزشکی و روش های جایگزین در ایالات متحده توصیه کرده است که “مطالعات قطعی باید جهت تعیین ویژگی های این درمان ها انجام گیرد.” [۱۰] در عین حال، تعدادی از ایالت ها از جمله نیویورک و کارولینای شمالی اخیرا قوانین” آزادی پزشکی “را تصویب کرده اند که امکان استفاده از تجربیات درمانی توسط پزشکان دارای مجوز میسر می سازد. بسیاری از پزشکانی که از اعضای IBOMF از کانادا و ایالات متحده هستند، اطلاعات بالینی خود را با هدف ارائه یافته های خود با سازمان های دولتی مانند NIH و FDA به اشتراک می گذارند.

اوزون پزشکی و پراکسید هیدروژن “لبه برشی” یک پارادایم درمانی جدید را تشکیل می دهند که شامل فرم های بی خطر، موثر، طبیعی و ارزان قیمت پزشکی می باشد. هر چقدر افراد بیشتری ارزش این روش درمانی را کشف می کنند، تقاضای مصرف انها نیز بیشتر خواهد شد. از آنجایی که درمان های زیستی اکسید کننده مانند پراکسید هیدروژن و اوزون در زمینه درمان مشکلات جزئی بهداشتی و بعضی از بیماری های ویران کننده امروزی، از جمله بیماری های قلبی عروقی، سرطان و مسائل مربوط به HIV با هزینه کم، کاربرد دارند لذا می توانند به حل بحران ملی حوزه سلامت کمک شایانی داشته باشند. هر چقدر پزشکان بیشتری با ارزش این روش های درمانی آشنا می شوند، بخش ارزشمندی از اقدامات پزشکی شکل می گیرد.

دکتر علی تارات

اکسیژن و اوزون درمانگر (متخصص طب هایپرباریک)
- دانش آموخته دکترای حرفه ای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز
- دانش آموخته طب هایپر باریک تحت نظر دانشگاه اکسفورد در دانشگاه عالی پزشکی سنگاپور SGH 
- نویسنده ی دو کتاب با عناوین" اصول طب غواصی" و" مبانی طب هایپرباریک " 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *