تهران ، خ ولیعصر، روبروی پارک ملت، پلاک ۲۶۱۷، ساختمان داستو، ط ۵، و ۲۲

علی تارات / مقالات فارسی Long covid / سندرم نفروتیک در بیماران بزرگسال مبتلا به عفونت COVID-19 یا واکسن پس از COVID-19
۴ دقیقه

سندرم نفروتیک در بیماران بزرگسال مبتلا به عفونت COVID-19 یا واکسن پس از COVID-19

آنچه می خوانید...

یک مرور سیستماتیک : در این مطالعه مشخص شده است که ابتلای به کرونا در بالغین میتواند باعث اختلال در عملکرد کلیه شود که خود را به صورت دفع پروتئین و کاهش پروتئین خون نشان میدهد که در واقع به این اختلال به آن سندرم نفروتیک گفته میشود

سندرم نفروتیک وضعیتی است که با آسیب به سلول های پادوسیت مشخص می شود که منجر به پروتئینوری قابل توجه، ادم، چربی خون و افزایش انعقاد می شود. عفونت ها و بدخیمی ها اغلب با سندرم نفروتیک همراه هستند. ویروس COVID-19 با چندین تظاهرات غیر معمول شامل عفونت های تنفسی فوقانی و آسیب حاد کلیه همراه است. با توجه به اینکه COVID-19 باعث تغییرات التهابی سیستمیک می شود، به نظر می رسد که ممکن است منجر به سندرم نفروتیک شود. این مطالعه با هدف بررسی وجود ارتباط بین COVID-19 و انواع مختلف سندرم‌های نفروتیک انجام شد. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده Statistical Package for Social Sciences (SPSS، IBM Corp.، Armonk، نیویورک، ایالات متحده آمریکا) انجام شد.

ما یک جستجوی سیستماتیک در پایگاه‌های اطلاعاتی PubMed/Medline و Embase با استفاده از سرفصل‌های موضوعی پزشکی (MeSH) و کلمات کلیدی معمولی مرتبط با COVID-19 و سندرم نفروتیک، از جمله انواع مختلف سندرم‌های نفروتیک، انجام دادیم. جستجو در ۱۷ دسامبر ۲۰۲۱ انجام شد. ما کیس ریپورت ها و مجموعه‌ای از بیماران بزرگسال که در مدت کوتاهی پس از عفونت یا واکسیناسیون یافته‌های نشان‌دهنده سندرم نفروتیک داشتند، اضافه کردیم. ما موارد مربوط به کودکان، زنان باردار، مقالاتی که به زبان‌هایی غیر از انگلیسی نوشته شده بودند و مواردی که قابل بازیابی نبودند را حذف کردیم. ارتباط و کیفیت مقالات شناسایی شده مورد ارزیابی قرار گرفت.

ما ۳۲ مقاله را در این مطالعه گنجاندیم که عمدتاً شامل کیس ریپورت های موردی و سریال بوده است. در مطالعه ما، کووید-۱۹ و واکسن کووید-۱۹ با ایجاد سندرم نفروتیک (عمدتاً فرم در حال کلاپس گلومرولواسکلروز سگمنتال کانونی ) مرتبط بوده است، اگرچه اشکال دیگری نیز مشاهده شده است. در تاریخچه بیمار، تظاهرات بالینی، دوره‌های بالینی یا رژیم‌های درمانی سازگار کمی وجود داشت، اگرچه به نظر می‌رسید که اکثر این اختلالات در نهایت برطرف شدند اما قبل از اینکه بتوان به نتایج قطعی تری رسید، موارد بیشتری باید گزارش و تجزیه و تحلیل شود.

در نتیجه، سندرم نفروتیک یک عارضه احتمالی عفونت COVID-19 و واکسن COVD-19 است و باید در بیمارانی که ادم های شروع ناگهانی یا بدتر شدن عملکرد کلیه را نشان می دهند در نظر گرفته شود. در حالی که اکثر موارد به درمان استاندارد پاسخ می‌دهند اما زمانی که داده‌های بیشتری در دسترس قرار گرفت، باید دستورالعمل‌های واضح‌تری ایجاد شود.

نتیجه گیری

هم عفونت COVID-19 و هم واکسیناسیون COVID-19 می توانند با سندرم نفروتیک مرتبط باشند که اغلب به صورت فروپاشی FSGS با پروتئینوری و ادم قابل توجه تظاهر می کند، اما انواع دیگری از سندرم نفروتیک و سایر تظاهرات بالینی گزارش شده است. هیچ ارتباط واضحی بین هیچ‌یک از جنبه‌های سوابق پزشکی گذشته و ایجاد سندرم نفروتیک وجود ندارد، همچنین شدت کووید-۱۹ با این وضعیت مرتبط نبود. هنگامی که بیماران پس از عفونت یا واکسیناسیون با کووید-۱۹ دچار ادم، افزایش سطح کراتینین یا پروتئینوری قابل توجهی می شوند، سندرم نفروتیک باید در نظر گرفته شود و درمان در اسرع وقت آغاز شود زیرا به نظر می رسد پیش آگهی در افرادی که درمان به موقع دریافت می کنند مطلوب باشد. درمان با استروئیدها، در درجه اول پردنیزون، معمولاً علائم را بهبود بخشیده یا برطرف کرده است. به دلیل عدم یکنواختی در گزارش دهی داده ها در گزارش های موردی تجزیه و تحلیل شده، قبل از اینکه بتوان در مورد ارتباط های احتمالی نتیجه گیری قطعی کرد، به گزارش های موردی و کیس ریپورت سریال دقیق تر نیاز است.

متن کامل مقاله را میتوانید در فایل PDF زیر مطالعه کنید

دکتر علی تارات

اکسیژن و اوزون درمانگر (متخصص طب هایپرباریک)
- دانش آموخته دکترای حرفه ای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز
- دانش آموخته طب هایپر باریک تحت نظر دانشگاه اکسفورد در دانشگاه عالی پزشکی سنگاپور SGH 
- نویسنده ی دو کتاب با عناوین" اصول طب غواصی" و" مبانی طب هایپرباریک " 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *