تهران ، خ ولیعصر، روبروی پارک ملت، پلاک ۲۶۱۷، ساختمان داستو، ط ۵، و ۲۲

علی تارات / مقالات فارسی Long covid / خطر ابتلا به دیابت تازه تشخیص داده شده پس از کووید ۱۹ 
۲ دقیقه

خطر ابتلا به دیابت تازه تشخیص داده شده پس از کووید ۱۹ 

آنچه می خوانید...

یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز COVID-19: کرونا با ایجاد اختلال در سیستم ایمنی و به تبع آن پانکراس، میتواند در بلند مدت باعث شروع دیابت در افرادی شود که قبلا هیچ  سابقه ای از ابتلا به دیابت نداشته اند

مقدمه

بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ (COVID-19) یک سندرم بالینی پیچیده است که توسط سندرم حاد تنفسی ویروس کرونا ۲ (SARS-CoV-2) ایجاد می‌شود. علیرغم بسیاری از مطالعات بزرگ که منجر به تایید اثر بخشی واکسن ها و ضد ویروس ها شده است، گسترش جهانی SARS-CoV-2 همچنان ادامه دارد. تا ۱۸ ژوئن ۲۰۲۲، بیش از ۵۳۵،۸۶۳،۹۵۰ مورد تایید شده در سراسر جهان، از جمله ۶،۳۱۴،۹۷۲ مرگ (براساس سازمان بهداشت جهانی) وجود داشته است.. به طور خاص، بیماری‌های همراه سلامت و فعالیت بدنی اولیه ممکن است بیماران را مستعد افزایش خطر پیامدهای ناگوار پس از عفونت COVID-19 کند.

مطالعات قبلی نشان داده اند که دیابت شیرین (DM) با افزایش خطر ابتلا به کووید-۱۹ شدید، سندرم زجر تنفسی حاد (ARDS) و مرگ و میر در بیمارستان مرتبط است. جالب‌تر اینکه، یک متاآنالیز اخیر گزارش داده است که دیابت تازه تشخیص داده شده معمولاً در بیماران COVID-19 مشاهده می‌شود. جهان نگرانی هایی را در مورد رابطه دو طرفه بین این دو وضعیت بهداشتی مطرح کرده است.

با پیشرفت همه‌گیری کووید-۱۹، شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد پس از مرحله حاد بیماری، افراد مبتلا به کووید-۱۹ می‌توانند عواقب طولانی مدتی (به نام «کووید طولانی») ایجاد کنند که ممکن است شامل تظاهرات سیستم ریوی و خارج ریوی باشد، مانند دیابت . پیگیری کودکان مبتلا به COVID-19 نشان داده است که بروز دیابت نوع ۱ تازه تشخیص داده شده افزایش یافته است. یک متاآنالیز ثبت نشده در PROSPERO همچنین نشان داد که خطر ابتلا به دیابت در بزرگسالان مبتلا به کووید-۱۹ طولانی مدت وجود دارد، اما دارای اشکالاتی در طراحی مطالعه است که تفسیر و کاربرد یافته‌های مطالعات فردی را محدود می‌کند. بنابراین، نیاز فوری به بررسی‌های سیستماتیک و متاآنالیز مطالعات موجود، به ویژه با تمرکز بر مطالعات کنترل‌شده وجود دارد.

این مرور سیستماتیک و متاآنالیز برای تخمین شیوع یک تشخیص جدید دیابت پس از COVID-19 در مقایسه با انواع غیر مرتبط با کووید انجام شد.

متن کامل مقاله را میتوانید در فایل PDF زیر مطالعه کنید

دکتر علی تارات

اکسیژن و اوزون درمانگر (متخصص طب هایپرباریک)
- دانش آموخته دکترای حرفه ای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز
- دانش آموخته طب هایپر باریک تحت نظر دانشگاه اکسفورد در دانشگاه عالی پزشکی سنگاپور SGH 
- نویسنده ی دو کتاب با عناوین" اصول طب غواصی" و" مبانی طب هایپرباریک " 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *