تهران ، خ ولیعصر، روبروی پارک ملت، پلاک ۲۶۱۷، ساختمان داستو، ط ۵، و ۲۲

علی تارات / مقالات فارسی Long covid / کووید طولانی و سیستیت مرتبط با کووید ۱۹ (CAC)
۳ دقیقه

کووید طولانی و سیستیت مرتبط با کووید ۱۹ (CAC)

آنچه می خوانید...

مقدمه

ویروس کرونا با اثر بر بافت مثانه باعث التهاب در این ارگان میشود که در قالب این اختلال علایم ادراری همچون تکرر ادرار، احساس کاذب دفع ادرار، ادرار قطره قطره و … نمایان میشود

علائم رایج در بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ (COVID-19) که بیماری ناشی از سندرم حاد تنفسی کروناویروس ۲ (SARS-CoV-2) است تا کنون به خوبی گزارش شده است و می تواند شامل تب، سرفه خشک، مشکل در تنفس و خستگی باشد. اگرچه بسیاری از بیماران آلوده به این ویروس علائم خفیفی را نشان می دهند اما درصد کمی از افراد ممکن است به تدریج به سندرم دیسترس تنفسی حاد دچار شده و در نهایت به علت ابتلا به سندرم اختلال عملکرد ارگان های متعدد فوت شوند. علاوه بر این، ظهور بیمارانی وجود دارد که علائم جدیدی را تجربه می کنند که تقریباً تمام سیستم های بدن را درگیر می کند که برخی از آنها خفیف تر از سایرین است. از آنجایی که این علائم ممکن است با سایر فرآیندهای بیماری رایج همپوشانی داشته باشند و به دلیل غلبه مطالعات جمعیتی مشاهده‌ای گذشته‌نگر، ایجاد ارتباط علی بین علائم مختلف و COVID-19 به عنوان علت زمینه‌ای، مشکل بوده است.

به طور فزاینده ای گزارش می شود که بیماران مبتلا به COVID-19 دچار شروع جدید یا تشدید علائم اولیه ادراری، به ویژه مثانه بیش فعال (OAB) میشوند. این اختلال سیستیت مرتبط با COVID-19 (CAC) نامیده می شود پاتوفیزیولوژی زمینه ای علائم ادراری در بیماران COVID-19 به وضوح درک نشده است، اما فرضیه هایی از مطالعات کوچکتر و تک مرکزی که در حال حاضر تأثیر COVID-19 بر سیستم ادراری تناسلی را روشن می کند، در حال انجام است اما اینکه آیا علائم ادراری و هر گونه ناراحتی مرتبط با آن در بیماران مبتلا به کووید طولانی یا سندرم COVID-19 پس از حاد (PACS) رخ می‌دهد، به طور کامل بررسی نشده است. در مطالعه خود، ما بیماران تایید شده COVID-19 را شناسایی کردیم که همچنین علائم ادراری جدید یا بدتر شده مطابق با OAB را ۱۰ تا ۱۴ هفته پس از ترخیص از بیمارستان نشان دادند. هدف ما یافتن ارتباط بین علائم ادراری، به ویژه OAB، و COVID-19 با استفاده از پرسشنامه بوده است.

نتیجه

ما نتایج مبتنی بر نظرسنجی را از گروهی متشکل از ۳۵۰ بیمار گزارش می‌کنیم که ۱۰ تا ۱۴ هفته پس از بستری شدن در بیمارستان به دلیل COVID-19 از علائم جدید یا بدتر شدن OAB رنج می‌برند. این نشان می‌دهد که فوریت، تکرر ادرار و شب ادراری می‌توانند علائم طولانی COVID-19 باشند که می‌توانند به طور قابل‌توجهی بر کیفیت زندگی بیمار تأثیر بگذارند. مطالعات آینده‌نگر و چند مرکزی برای روشن کردن پاتوفیزیولوژی خاص علائم OAB در زمینه COVID-19 ضروری خواهد بود تا به وسیله آن متخصصان اورولوژی بتوانند در زمانی مناسب این بیماران را درمان کنند.

متن کامل مقاله را میتوانید در فایل PDF زیر مطالعه کنید

دکتر علی تارات

اکسیژن و اوزون درمانگر (متخصص طب هایپرباریک)
- دانش آموخته دکترای حرفه ای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز
- دانش آموخته طب هایپر باریک تحت نظر دانشگاه اکسفورد در دانشگاه عالی پزشکی سنگاپور SGH 
- نویسنده ی دو کتاب با عناوین" اصول طب غواصی" و" مبانی طب هایپرباریک " 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *